Wejdźcie do świata wyobraźni i przeżyjcie nieskończone przygody, o jakich zawsze marzyliście! Czy podróżujecie przez kosmiczną pustkę, czy przesiadujecie w karczmie, czy do Waszej agencji detektywistycznej wchodzi właśnie przerażona kobieta, ta opowieść zawsze zależy od Was!

Czym są gry fabularne (RPG)?

W RPG (z ang. role-playing games), czyli grach fabularnych, gracze wcielają się w stworzonych przez siebie bohaterów, aby następnie wkroczyć na ścieżkę licznych przygód, przygotowanych dla nich przez Mistrzynię bądź Mistrza Gry (w skrócie MG). MG koordynuje rozgrywkę, czuwa nad jej przebiegiem, opisuje świat dookoła, odgrywa role bohaterów niezależnych (czyli innych postaci pojawiających się w opowieści – np. jeżeli postać graczki chciałaby porozmawiać ze złodziejem, którego ścigała drużyna, odegra go MG) oraz prosi graczy o wykonywanie odpowiednich testów za pomocą kości. Gra polega na wspólnym opowiadaniu historii, dowolnie kształtowanej oraz wymyślanej przez wszystkich graczy.

Zazwyczaj MG posługuje się wcześniej przygotowanym scenariuszem (czyli mniej lub bardziej szczegółowo opisaną historią), jednak od graczy zależy, w jakim kierunku potoczy się opowieść. Potencjał gier fabularnych leży w ich nieskończonych możliwościach. Chociaż każdy scenariusz posiada pewne założenia i zaplanowane przez MG wydarzenia, postacie graczy zawsze mogą go zaskoczyć, wpadając na nieszablonowe rozwiązanie każdego problemu.

W dużej mierze rozgrywka zależy od systemu (np. Zew Cthulhu, Cyberpunk RED), na który się zdecydujecie. Każdy charakteryzuje się inną mechaniką, przedstawia inny świat i oferuje inną tematykę. Mechanika to zasady, na jakich działa dany system. Służą one do rozwiązywania tzw. testów, czyli rzutów kośćmi. Zależnie od wyniku, postać odnosi sukces bądź ponosi porażkę, a MG przedstawia graczowi następujące po niej konsekwencje.

Przykład: Twoja postać rusza w pogoń za potworem, który ucieka po dachach. Stajesz na krawędzi budynku i chcesz przeskoczyć na drugą stronę. MG prosi cię o wykonanie testu na Skakanie. Jeśli test się powiedzie, przeskakujesz bezpiecznie na drugą stronę i kontynuujesz pościg. W wypadku porażki potykasz się, ześlizgujesz się z dachu, po czym lądujesz w śmietniku, trochę się obijając. Potwór znika z oczu – uciekł, nie dasz rady go już dogonić.

Twoje wybory mają znaczenie

Pierwszy wybór, przed jakim staniecie jako drużyna, to wybór systemu do gry. Zadajcie sobie pytanie, czego oczekujecie od rozgrywki: jeśli chcecie rozwiązywać tajemnice i przeprowadzać detektywistyczne śledztwa w konwencji horroru, sięgnijcie po Zew Cthulhu. Jeśli macie ochotę na rozgrywkę pełną akcji osadzoną w mrocznej, dystopijnej przyszłości, sprawdźcie Cyberpunka RED. Jeśli natomiast szukacie niefrasobliwego, lekkiego systemu, który pozwoli się Wam wyluzować i przeżyć przy okazji kilka nostalgicznych chwil, zajrzyjcie do Tajemnic Pętli. Gry fabularne są bardzo rozwiniętym medium, powstało wiele najróżniejszych systemów i każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Pośród niekończących się przygód, podróży przez siedem kontynentów bądź fantastyczne światy, w zależności od wybranego systemu natraficie na różne problemy, konflikty oraz konfrontacje. Możecie rozwiązywać je sprytem, urokiem bądź brutalną siłą, możecie też próbować ich unikać. Będziecie zdobywać sojuszników i toczyć walki z zaprzysiężonymi wrogami, rozwijać nowe umiejętności i odkrywać niebezpieczne spiski. Tylko od Was zależy, jaką taktykę przyjmiecie wobec każdej z tych sytuacji.

Postacie graczy nie istnieją w próżni. Są elementem większego świata, na który oddziałują i jaki tworzą. Niezależnie od tego, czy Wasza sesja ma miejsce w wielkim mieście, czy na odległym, skandynawskim odludziu, wybory, jakie podejmujecie, kształtują otoczenie.

Tutaj możecie zapoznać się ze wszystkimi wydawanymi przez nas systemami:

  • Zew Cthulhu RPG - Bohaterowie z przypadku stają do nierównej walki z Mitami Cthulhu. Detektywistyczna konwencja, horror, śledztwo, mity Cthulhu.  
  • Miasto Mgły - Zwykli ludzie, w których przebudziły się legendarne moce! Urban-fantasy, magia, filmowa konwencja, superboahterowie. 
  • Vaesen. Mityczne Istoty - Świat, w którym ludowe wierzenia i pradawne mity bywają straszną codziennością. Magia, istoty z legend i baśni, stare wierzenia.
  • Tajemnice Pętli - Dziecaki i nastolatki w kultowych latach 80. i 90. mierzą się z tajemnicami, które dorośli bezczelnie ignorują! Tajemnice, dzieciaki prowadzą śledztwo, dziwne maszyny. 
  • Cyberpunk RED - Mroczna wizja przyszłości - cyberwszczepy, gangi i walka o władzę! Przetrwanie, mroczna wizja przyszłości, cybertechnologie. 
  • Mothership RPG - Kosmos - najbardziej niegościnne środowisko w całym wszechświecie! Sci-fi, horror w kosmosie.  
  • My Little Pony - Kucyki z Equestrii przeżywają niesamowite przygody! Kucyki, przyjaźń, magia.

Zbierz drużynę!

Przed zagraniem w RPG-a należy zebrać drużynę! Gry fabularne to przede wszystkim wspaniała zabawa w gronie znajomych. Wspólne przeżywanie przygód, odkrywanie tajemnic, misje kosmiczne, walka ramię w ramię z hordami orków czy ucieczka przed mafijnymi gangami; słowem: to wszystko, co zawsze chcieliście robić w piątkowe popołudnia.

W RPG-i możecie grać zarówno, spotykając się ze znajomymi twarzą w twarz, jak i online. Oba sposoby mają swoje zalety, więc czy zasiądziecie razem przy stole, żeby porzucać kośćmi, czy zdecydujecie się na sesję przez Internet, najważniejsze, żeby dobrze się bawić.

Gry fabularne to także okazja do poznania nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach. Koordynujemy kilka przyjaznych, otwartych społeczności, gdzie zawsze możecie poprosić o poradę, zadać nurtujące Was pytania lub po prostu porozmawiać o swoim hobby. Na naszym Discordowym serwerze co dwa tygodnie odbywają się RPG-owe sesje, idealne dla początkujących, prowadzone przez naszych zaprzyjaźnionych Mistrzów Gry. Serdecznie zapraszamy Was do odwiedzenia poniższych miejsc, jeśli chcecie na dobre wkręcić się w świat gier fabularnych:

Słowniczek

Krótki słowniczek, wyjaśniający podstawowe pojęcia związane z grami fabularnymi:

  • MG – Mistrzyni/Mistrz Gry; osoba prowadząca rozgrywkę, przygotowująca przygodę;
  • Graczka/Gracz – uczestniczka/uczestnik przygotowanej przez MG przygody; osoba wcielająca się w rolę swojej wymyślonej postaci;
  • Sesja – pojedyncza rozgrywka w grę fabularną;
  • Kampania – zbiór kilku sesji, tworzących i zamykających jeden wątek;
  • System – konkretna gra fabularna z własną mechaniką i światem, np. Zew Cthulhu, Tajemnice Pętli, Cyberpunk RED, Dungeons & Dragons
  • Rzut – turlanie koścmi ;)
  • Test – rzut, który sprawdza konkretną umiejętność postaci; od wyniku testu zależy powodzenie akcji wykonywanej przez postać;
  • Karta postaci – zbiór najważniejszych informacji nt. postaci, od danych personalnych, przez umiejętności, aż po cechy charakteru oraz historię;
  • Scenariusz/Przygoda — spisana opowieść, zawierająca miejsca, postaci i wydarzenia, która ma pomóc MG w poprowadzeniu sesji.

Jak może przebiegać gra?

Poniżej przedstawimy wam fragment przykładowej sesji w Zew Cthulhu, który powinien rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące przebiegu rozgrywki.

MG – Hania

Graczka 1 – Marta (gra policjantką o imieniu Margaret)

Gracz 2 – Piotrek (gra dziennikarzem o imieniu Chris)

Gracz 3 – Rafał (gra detektywem o imieniu Johnny)

MG: Wchodzicie do zadymionej, śmierdzącej papierosami piwnicy. Wokół rozstawione są stoły i krzesła, przy których siedzą dość elegancko ubrani ludzie. Mężczyźni mają na sobie garnitury, kobiety przechadzają się w luźnych, prosto skrojonych sukienkach po kolano. Pod ścianą gra zespół jazzowy, a za blatem stoi potężnie zbudowany barman. Nikt nie zwrócił uwagi na wasze przybycie, ludzie kontynuują rozmowy przy stolikach. Jest raczej głośno, wszyscy dobrze się bawią.

Marta: Rozglądam się po sali w poszukiwaniu naszej starej znajomej. Czy coś rzuca mi się w oczy?

Piotrek: Ja też chcę się rozejrzeć.

MG: Zróbcie test na Spostrzegawczość.

Marta i Piotrek rzucają kostkami, po czym porównują wyniki z wartością umiejętności Spostrzegawczość na swoich kartach postaci: Sukces!

MG: W kącie sali widzicie kobietę ubraną w luźne, garniturowe spodnie, koszulę i marynarkę. Na głowie nosi kapelusz, pomimo tego, że siedzi przy stole. W ręce trzyma długiego papierosa. Rozpoznajecie ją i macie pewność, że to Valencia.

Marta: Wskazuję głową w jej stronę, żeby wszyscy na nią spojrzeli. “Hej, patrzcie. Znaleźliśmy naszą uciekinierkę.”

Piotrek: “Tak, też ją zauważyłem. Podchodzimy tak po prostu?”

Marta: “Ja bym tak zrobiła, żeby znowu nam nie uciekła.”

Rafał: “A ja mam ochotę na szklaneczkę czegoś mocniejszego, moi drodzy.” Podchodzę do baru i zamawiam whiskey.

MG: Barman patrzy na ciebie spode łba, wycierając szklankę. “Ktoś ty? Nie widziałem cię tu wcześniej.”

Rafał: “Ależ pan markotny! Na imię mam Johnny. I to na razie powinno wystarczyć. Zaprosiła mnie tutaj moja przyjaciółka, pomyślałem, że napiję się czegoś, zanim do mnie dołączy.” Posyłam mu mój rozbrajający uśmiech.

MG: Ok, rzuć na Gadaninę.

Rafał rzuca kostkami i porównuje wyniku ze swoją kartą postaci: Porażka... 

MG: Barman warczy na ciebie: “Wynoś mi się stąd, Johnny, zanim zawołam, kogo trzeba.”

Rafał: “Proszę pana, po co te nerwy…”

MG: Barman odwrócił się od ciebie i zawołał czyjeś imię w stronę zaplecza. Moment później wychyla się stamtąd groźnie wyglądający człowiek w garniturze. Barman wskazał mu na ciebie. “Wypad z nim.”

MG: Chris, Margaret, widzicie, jak Johnny wraca do was zdenerwowany i bez swojej szklaneczki alkoholu.

Rafał: “Margaret, Chris...Chyba mamy problem.” Wskazuję im za siebie, na zbliżającego się do nas ochroniarza.

Piotrek: “Johnny, coś ty znowu narobił…” Czy Valencia nadal siedzi przy swoim stoliku?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHCESZ ZACZĄĆ, ALE NIE WIESZ, JAK? OBEJRZYJ TEN FILM!