Promocje spoza czasu dotarły do naszego sklepu! Sprawdź tu!
Coriolis: podsumowanie zmian w tłumaczeniu

Witajcie, eksploratorzy!

Jak wiecie, przedsprzedaż Coriolisa, została przesunięta, aby dać nam i Wam czas na rozmowę na temat tłumaczenia poszczególnych zwrotów i wyrażeń. Poprosiliśmy Was o pomoc i Wy, nasza społeczność, odpowiedzieliście. Przez dwa tygodnie prowadziliśmy dyskusje na Discordzie na temat problematycznych pojęć i ich alternatywnych tłumaczeń, słuchaliśmy Waszych pomysłów i argumentowaliśmy nasze propozycje.

Dziś przychodzimy z dobrą wiadomością: lista poprawek jest już zamknięta, a teraz wprowadzamy je do tłumaczenia! PDF wysłaliśmy do wszystkich, którzy zaangażowali się w dyskusję i czekamy teraz na informacje zwrotne, jak według nich sprawdza się nowe tłumaczenie.

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w tej inicjatywie. Cieszymy się, że wymieniać się bardzo merytorycznymi uwagami i spostrzeżeniami. Uważamy, że wprowadzone zmiany wnoszą nową jakość do tłumaczenia Coriolisa i są bardzo dobrym kompromisem pomiędzy wizją naszych tłumaczy a Waszymi oczekiwaniami. Mamy nadzieję, że efekty tej współpracy Wam się spodobają!

Pozdrawiamy i nie możemy ju! doczekać się, aby wysłać Was w podróż po Trzecim Horyzoncie! Możemy ogłosić wreszcie datę przedsprzedaży! 

Z przedsprzedażą ruszamy 22 czerwca 2023!

A poniżej znajdziecie wszystkie omawiane pojęcia wraz z ich zaakceptowanym, finalnym terminem.

Terminy, które uległy zmianie po konsultacjach z fanami

Wrota -> Portal (oryg. Portal)

W wyniku konsultacji zdecydowaliśmy się zamienić Wrota na Portal – mniej kojarzące się z budowlą, dopasowane do formy działania tych urządzeń. Zdecydowana większość osób wypowiadających się w dyskusji zwróciła uwagę na to, że Portal lepiej oddaje naturę tego zjawiska: jest to coś tajemniczego i niedopowiedzianego, i Portal pozwala na szerszą interpretację, niż Wrota.

Znajomość Kultur -> Znajomość Horyzontu (oryg. Culture)

Kultura to bardzo szerokie pojęcie. Za podręcznikiem: Dzięki dogłębnym studiom nieobce jest Postaciom bogactwo kulturowe ludów Horyzontu, w tym ich tradycje, religie oraz przesądy. Posiadają także wiedzę o zwierzętach oraz roślinach występujących na różnych planetach. Dodanie słowa “znajomość” wskazuje właśnie na wiedzę, którą posiadają. Samo słowo “kultura” mogłoby mylnie sugerować, że dotyczy sposobu bycia i zachowania Postaci.

W wyniku konsultacji zmieniliśmy jednak nazwę tej umiejętności na Znajomość Horyzontu, aby pokazywała pełny i czytelny zakres tego, czego dotyczy. Od razu nasuwa skojarzenie ze znajomością świata oraz jego historii.

Postacie Awanturnicze (PA) -> Postacie Graczek (PG) (oryg. Player Character [she]); tym samym Punkty Akcji to skrót PA

Po konsultacjach zmieniliśmy Postacie Awanturnicze na Postacie Graczek (zgodnie z angielską wersją podręcznika, gdzie osoby grające mają zaimki she/her). Dzięki temu skrót dotyczący Postaci (PG) nie będzie się mylił z Punktami Akcji (PA).

Dżinformatyka (umiejętność)-> dżin danych (oryg. Data Djinn)

Za podręcznikiem: Wejście do zabezpieczonego systemu, modyfikacja kodu lub napisanie nowego, ochrona przed oprogramowaniem szpiegującym oraz atakami memetycznymi to przykłady wyzwań, którym można podołać dzięki tej umiejętności. Innym jej zastosowaniem jest obsługa sensorów i podsystemów statku. 

Po konsultacjach postanowiliśmy wrócić do źródła i użyć jednak terminu dżin danych. Zwróciliście nam uwagę, że ze względu na zastosowany neologizm rozwiązanie kojarzy się wyłącznie z informatyką, przez co intuicyjnie może zawężać zrozumienie tego terminu. Przyznając Wam rację, wróciliśmy do wersji data dżin.

Dżinformatyk (podtyp Łowcy danych) -> dżinmatyk/dżinmatyczka (oryg. Data Djinn)

Użyliśmy wersji zaproponowanej przez Was dla ogólnej umiejętności, lecz dla określenia bardzo ścisłej specjalizacji jednego z archetypów postawiliśmy na inne rozwiązanie. Wąski zakres pasuje tutaj idealnie, a skrócenie neologizmu sprawia, że jest wygodniejszy w użyciu.

Jung -> Chłopiec Pokładowy (oryg. Deckhand)

Z początku zdecydowaliśmy się na termin jung (junga) – za PWN jest to «chłopiec pełniący na statku różne posługi, przygotowujący się do zawodu marynarza». 

W Waszym odczuciu termin marynistyczny był jednak nieco mylący, dlatego ostatecznie postawiliśmy na ten, który odpowiadał większości. Jung wprowadzał wśród czytelników niepotrzebne zamieszanie – kojarzył się np. z filozofem. Chłopiec pokładowy jest kompromisem, który dobrze oddaje charakter tej Ikony. Odrzuciliśmy określenie “majtek”, które część osób odbiera pejoratywnie, szczególnie w kontekście modlitwy do niego.

Arbitra -> Sędzia z odmianą żeńską (oryg. Judge)

Po konsultacjach zmieniliśmy termin, który wywoływał skojarzenia z piłką nożną. Ikona ta najczęściej przedstawiana jest jako kobieta – stąd odmiana żeńska zgodnie z zasadami SJP. 

Za podręcznikiem: Starszawa matriarchini o surowym wyrazie twarzy i z mieczem u boku to jedno z najczęstszych wyobrażeń Sędzi. Jej dziedziną jest sprawiedliwość i zasłużona kara, stąd jej imię. We wcześniejszych okresach mitologicznych Ikona ta była nazywana albo Ślepą, albo Strażniczką. Dość powszechnie wierzy się, że to właśnie dzierżąca wagę Sędzia, pospołu z Ryzykantem, wiedzie prym w zaświatach. Słynna mozaika ze świątyni Sarras na Menau przedstawia ją w towarzystwie hienogłowego Ryzykanta próbującego wywieść duchy zmarłych na manowce. Męczenniczka, Ikona bezwzględnie najważniejsza dla Zakonu Pariasa, jest innym aspektem Sędzi, słynącym z tego, że akceptuje niesprawiedliwe kary – zupełnie jak w opowieści zatytułowanej Nieszczęścia Chigas, gdzie Męczenniczka zajmuje miejsce Chigas, gdy Kahaz, potwór z głębin, przybywa, by ją pożreć. Jedyna ofiara, jakiej pożąda Sędzia, to wyznanie swoich win i kłamstw, żal za nie i odbycie pokuty. Biczowanie się ku czci Męczenniczki w pewnych okolicznościach również może być właściwą ofiarą, ale jest praktykowane niemal wyłącznie przez Zakon.

Tancerze z Ahlam -> Tancerze Ahlamu (oryg. Dancers of Ahlam)

Zmianę tę wprowadziliśmy po dodatkowych konsultacjach z twórcami oryginału. 

Oddychanie wodą -> Oddychanie w wodzie (oryg. Water Breathing)

Po konsultacjach z Wami doprecyzowaliśmy ten termin, aby był bardziej intuicyjny. Chociaż oddychanie wodą to według biologii proces pozwalający przyswajać tlen z wody, to nie jest on rozumiany intuicyjnie. Dla zachowania lepszej czytelności dodaliśmy tutaj “w”.

Tańcze -> Tańcze (Tancerka/Tancerz) (oryg. Dancer)

Tańcze wywołało ogromną dyskusję, lecz koniec końców udało nam się znaleźć rozwiązanie, które jest wierne opisowi ikony oraz uwzględniło Wasze sugestie.

Ponieważ Ikona nie ma określonej płci, jej imię, nawiązujące do czasownika “ja tańczę”, miało nadać jej uniwersalny charakter. Nie jest to ani maskulatyw, ani feminatyw, ani neutratyw. Nawiązuje tylko do formy neutratywnej przez jej niebinarny charakter. Naszym zdaniem forma Tancerz byłaby po prostu zbyt ograniczająca dla tej Ikony.

Zdecydowaliśmy się jednak na rozwiązanie, które pozwoli każdemu na wybór takiej wersji nazwy Ikony, jaki najlepiej odpowiada jego sesjom – Tańcze może być bezpłciowe, może mieć wiele płci na raz, a może występować pod postacią kobiety albo mężczyzny. Tym samym talent Kroki Tańcze zmienił się na Kroki Tańcze (Tancerki/Tancerza). 

Za podręcznikiem: Tańcze to Ikona patronująca inspiracji i wytrwałości. Czasem przedstawiane jako kobieta (Tancerka), czasem jako mężczyzna (Tancerz), ale najczęściej jako osoba androgyniczna, niebinarna, podobna hidźrze. Tańcze reprezentuje więź zawiązującą się w życiowym zjednoczeniu dwóch osób, ale też nieokiełznaną żądzę – gdy pojawia się pod postacią Grajka brzdąkającego na cirrze albo dziewięciostrunowej lirze

Terminy, których nie zmieniliśmy

Grawiton (oryg. Gravcraft)

Nazwa tego pojazdu funkcjonuje jako skrót myślowy, podobny do tych, jakich używamy, gdy mówimy auto (przecież żaden z tego automat), elektryk czy diesel. Szukając ciekawego terminu na pojazdy z napędem grawitonowym (jest ich cała gama) poszliśmy w stronę krótkiej, intuicyjnie stosowanej nazwy, która mógłaby towarzyszyć mieszkańcom tego świata. Coś napędzane przez grawitony, to grawiton - zwykły człowiek nie będzie się zastanawiał czy to cząstka, czy coś innego. Otwiera to też drogę do prostego konstruowania nazw pojazdów tego typu, jak np. grawiton opancerzony.

Technika (oryg. Technology)

Za podręcznikiem: Wielu może i nie odróżnia cudów techniki od magii, ale dla Postaci z tą umiejętnością te pierwsze zdają się nie mieć żadnych tajemnic. Umiejętność ta jest ważna zawsze, gdy PG ma do czynienia z urządzeniami, maszynerią, elektroniką oraz materiałami wybuchowymi. Odzwierciedla zmysł złotej rączki, sprawnego praktyka, który potrafi naprawić wszystko – od byle gadżetu po statek kosmiczny. Może się okazać, że technika posłuży jako narzędzie destrukcji, gdy PG użyje jej, aby coś wybuchło.

Zgodnie z definicją słownikową pozostaje Technika, zamiast Technologii, która odnosi się do procesu. Zgodnie z SJP Technologia to: metoda przygotowania i prowadzenia procesu produkcyjnego lub przetwórczego; proces techniczny z zastosowaniem takiej metody; dziedzina nauk technicznych zajmująca się badaniem metod produkcji lub przetwarzania. Ponadto Technika funkcjonuje jako ogólnoprzyjęte tłumaczenie Technology w wielu polskich systemach RPG, nie tylko tych wydawanych przez nas.

Ryzykant (Ikona) (oryg. Gambler)

Po konsultacjach uznaliśmy, że jest to rozwiązanie najlepiej pasujące do opisu Ikony. Ryzykant jest znacznie szerszym słowem w kontekście podręcznikowego znaczenia tej ikony. Opis Ikony nie jest opisem hazardzisty, który zgodnie z definicją słownikową jest osobą, która decyduje się uczestniczyć w grze z elementami losowości (występującymi w mniejszym lub większym stopniu), ryzykując pieniądze lub inne dobra w celu uzyskania wypłaty w formie pieniędzy, prestiżu, czy po prostu zadowolenia. PG mogą mieć w myślach Ryzykanta, gdy zbraknie im odwagi do szaleńczego skoku nad przepaścią, czy manewru statkiem, który wedle wszelkiego prawdopodobieństwa powinien skończyć się kolizją. Co więcej, według opisu podopiecznymi Ikony są ciekawskie, rezolutne dzieci, które w swej nieskalanej konwenansem szczerości nazywają rzeczy po imieniu. Hazard, w naszej opinii, jest nałogiem, który nie powinien być przypisywany dzieciom.

Za podręcznikiem: Dla żądnych przygód, inteligentnych i utalentowanych Ryzykant jest doskonałą Ikoną. Podopiecznymi Ryzykanta są ciekawskie, rezolutne dzieci, które w swej nieskalanej konwenansem szczerości nazywają rzeczy po imieniu. Ikona ta często jest przedstawiana jako młody mężczyzna wyciągający do ciebie rękę, wzywający cię do podjęcia ryzyka, do rzucenia kośćmi. W mitach i ludowych wierzeniach Horyzontu Ryzykant opisywany jest jako przechera przyjmujący rozmaite formy, takie jak Roześmiana Hiena na Algolu, Król Makak na Mirze czy żonglujący tarrab. Mroczniejszy aspekt tej ikony łączy ją z opowieściami o potworach i o Mroku Spomiędzy Gwiazd. Na Mirze jedną z inkarnacji Ryzykanta jest Usidlacz, przychodzący po wszystkich tchórzy i słabeuszy, którzy obawiają się podejmowania ryzyka w wielkiej grze, jaką jest życie. Ryzykant docenia proste ofiary, takie jak kości do gry, karta Ryzykanta z talii Ikon czy kubek wina albo innego kohôlu. W niezatartych wspomnieniach z czasu Długiej Nocy nadal żywy jest też motyw ofiar z koziej krwi, a nawet z bardziej plugawych rzeczy.

Zacznij przygodę!

Opowieści Baśniomistrza: Tajemnice Dziwnolasu

BMG014
Opowieści Baśniomistrza to drużynowa gra paragrafowa, dzięki której wyruszycie na niesamowitą przygodę!  Grać mogą wszyscy — dzieciaki, dorośli i nastolatki, a rolę Baśniomistrza lub Baśniomistrzyni może przyjąć każdy, kto potrafi czytać głośno i wyraźnie. Łatwe do opanowania zasady sprawiają, że rozgrywkę możecie rozpocząć niemal od razu. W tej grze nie...
99,90 zł 46

Zew Cthulhu: Zestaw Startowy + PDF

ZEW120
Zestaw Startowy zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć przygodę z Zew Cthulhu RPG – fabularną grą pełną zagadek i horroru! Jeden z graczy wciela się w Strażnika Tajemnic, narratora prowadzącego grę, który przedstawia pozostałym uczestnikom zabawy historię i fabułę przygody oraz odgrywa spotykane przez nich postacie. Pozostali gracze wcielają...
119,90 zł 242
Produkt został dodany do listy życzeń