Jaki nowy system wypróbujesz w 2024 roku? Kliknij i wybierz coś dla siebie!
Kilka porad dla początkujących strażników od Mike'a Masona

Kilka porad dla początkujących strażników od Mike'a Masona

Chcesz zostać Strażnikiem Tajemnic? W takim razie koniecznie zapoznaj się z tekstem od samego Mike’a Masona - jednego z najważniejszych autorów Zewu Cthulhu - przeznaczonym dla początkujących Strażników Tajemnic! Mike spisał tu same najważniejsze porady, o których należy pamiętać przed swoją pierwszą sesją w Zew Cthulhu.

Na sam początek

Najlepiej, jeśli zagrasz w Samotnie przeciwko płomieniom* – jednoosobową przygodę, która nauczy cię podstawowych zasad w czasie rozgrywki. Przeczytaj zasady przedstawione w starterze, aby zrozumieć mechanikę wykonywania rzutów, poziomu trudności, i tak dalej.

*Samotnie przeciwko płomieniom znajdziesz w Zestawie startowym do Zewu Cthulhu.

Zanim poprowadzisz swoją pierwszą sesję, na szybko przypomnij sobie zasady i przygotuj drobne notatki przypominające o kluczowych rzeczach. Możesz zajrzeć do nich, kiedy tylko poczujesz się niepewnie albo coś wypadnie ci z głowy. Przede wszystkim nie staraj się spamiętać wszystkiego! Zasady zawarte w Zestawie startowym do Zewu Cthulhu są dość proste, ale jeśli wdrażasz się w jakiś system i prowadzisz go po raz pierwszy, może być to sporym materiałem do przyswojenia. Wykorzystaj to, co udało ci się zapamiętać i podchodź logicznie do wszystkiego, czego nie pamiętasz.

W większości przypadków, aby wybrnąć z jakiejś sytuacji, wystarczy poprosić gracza o wykonanie rzutu. Szczególnie, jeśli chce dokonać czegoś wyjątkowo dramatycznego.

Podczas rozgrywki zanotuj rzeczy, których nie pamiętasz albo szybko zajrzyj do podręcznika. Gracze na pewno nie będą mieć nic przeciwko, przecież oni także dopiero poznają zasady.  Postaraj się jednak ograniczyć to do minimum i skup się na opowiadanej historii. Po sesji sprawdź swoje notatki i przeczytaj w podręczniku to, czego zapomniałeś albo czego nie byłeś pewien. To stary, sprawdzony sposób, aby dobrze zapamiętać zasady – w końcu uczysz się dzięki doświadczeniu. I pamiętaj, że nawet najstarszym Strażnikom Tajemnic zdarza się coś zapomnieć lub przeoczyć i my także stosujemy ten trik, aby odświeżać sobie mechaniki!

Być może trafisz na gracza, który chętnie odegra rolę „podręcznika” – czyli kogoś, kto może sprawdzić zasady, kiedy coś wyleci ci z głowy. W końcu uczycie się razem, możesz więc też co sesję przekazywać rolę „podręcznika” innemu graczowi – aż do momentu, w którym nie będziecie już tego potrzebować.

Jak mówiłem, nie stresuj się zasadami. Skup się na historii i graczach, posługuj się testami, aby wybrnąć z różnych sytuacji. Im więcej gracie, tym lepiej ty oraz twoi gracze zapamiętujecie zasady. Dojdziecie do momentu, że wszystko wejdzie wam w krew.

Och, w internecie jest też mnóstwo filmów „jak grać?”. Sprawdź je!

Gra inna niż wszystkie

Powiedzmy, że grasz często w konkretną planszówkę. Po jakimś czasie decydujesz się na przerwę od tej gry i szukasz nowych wrażeń. Nie będziesz raczej grać w nową grę tak samo, jak w poprzednią, prawda? Każda gra jest inna, każda ma swoje własne reguły i wymaga innego stylu gry. Zaczynając przygodę z Zewem Cthulhu, postaraj się zapomnieć o wszystkim, co robiłeś w innych grach – bo Zew Cthulhu jest zupełnie inny!

Zew Cthulhu to gra nastawiona na opowiadanie historii i nie kładzie nacisku na taktyczne walki. Mało prawdopodobne, aby na każdej sesji wasze postaci ruszyły do boju. W związku z tym mapy taktyczne oraz figurki nie będą wam potrzebne. Zazwyczaj podczas walki wystarczą wam notatki i proste oznaczenia na czystej kartce papieru. W innych przypadkach posłużenie  się planem domu czy wyobrażanie sobie całej sytuacji w głowie wystarczy, żeby wszyscy wiedzieli, co się dzieje. Oczywiście, jeśli chcesz używać figurek albo map VTT, śmiało! Pamiętaj jednak, że nie musisz tego robić.

Podobnie zasady innych gier nie mają żadnego znaczenia. Wszystkie mechaniki, których potrzebujesz na początek, znajdziesz w Zestawie startowym do Zewu Cthulhu. Kiedy już poprowadzisz wszystkie tamtejsze scenariusze, możesz sięgnąć po pełne zasady przedstawione w Księdze Strażnika. Pełną wersję zasad możesz także wprowadzać do gry po kawałku, zależnie od tego, czego potrzebujesz aktualnie w swojej kampanii.

Uwolnij swój umysł od tego, co znasz z innych gier i nie próbuj grać w zgadywanki. Nie szukaj zasad z innych gier w Zewie Cthulhu – po prostu używaj zasad Zewu Cthulhu. ;)

Zbierz drużynę

Chcesz zagrać, ale gdzie możesz znaleźć graczy? Nie ma na to jednego sposobu. Możesz zapytać swoich przyjaciół, partnerów, członków rodziny. Na początek potrzebujesz tylko jednego albo dwóch graczy, więc zastanów się, kto podziela twoje zainteresowania i lubi te same filmy, seriale czy książki. Zew Cthulhu to gra grozy pełna tajemnic – komu z twoich bliskich może się to spodobać? Możesz pożyczyć im na próbę Samotnie przeciwko płomieniom. Jeśli im się spodoba, prawdopodobnie będą się dobrze bawić także przy pełnej wersji rozgrywki.

Jeżeli grasz już w inne gry fabularne (RPG), na pewno znasz już jakichś graczy, ale nie wszyscy muszą być zainteresowani graniem w Zew Cthulhu. I to jest w porządku. Każdy z nas jest inny i lubi różne rzeczy. Jeśli jednak ktoś z nich będzie chciał spróbować swoich sił w tej grze, masz już podwaliny pod swoją pierwszą drużynę Badaczy. Gdyby nikt nie dał się odciągnąć od innego RPG-a, w który gra, spróbuj szczęścia w erpegowych stowarzyszeniach albo w internecie – na pewno znasz takie strony albo grupy na FB, ale w razie czego Google to twój dobry przyjaciel. Jest pełno świetnych społeczności gotowych do pomocy online – sprawdź nasz serwer Discord albo nasze media społecznościowe i powiązane z nimi grupy, jak Grupa Badaczy Tajemnic na FB.

Gracze mogą wygrać lub przegrać - i to jest OK!

Jako Strażnik Tajemnic w Zewie Cthulhu, nie jesteś wrogiem pozostałych graczy. Twoim zadaniem nie jest wymordowanie Badaczy – być może w przeciwieństwie do innych gier, w które grałeś.

Twoim zadaniem jest sprawiedliwe przestrzeganie zasad oraz przedstawianie historii, postaci oraz lokacji graczom. Robiąc to, budujesz atmosferę oraz napięcie, a tego właśnie potrzeba w horrorze pełnym tajemnic!

W przeciwieństwie do wielu gier, Badacze mają takie same szanse na wygraną oraz przegraną podczas przygody. Jedne z najlepszych i najbardziej zapadających w pamięć wspomnień z sesji to te, gdy bohaterowie zginęli albo nie zdołali przezwyciężyć zgrozy mitów Cthulhu. Tak więc nie ma niczego złego w ich porażce, pod warunkiem, że ponieśli ją w konsekwencji decyzji graczy, a nie działań Strażnika. Zwycięstwo i rozwiązanie śledztwa, pokonanie potwora albo zdemaskowanie złego lidera kultu także jest czymś dobrym, mimo że Zew Cthulhu jest grą grozy. Nawet w horrorach przynajmniej jeden bohater przeżywa na koniec filmu.

Graj więc sprawiedliwie i nie poluj na Badaczy. Wystarczy, że czekają ich trudy rozwiązywania pradawnych tajemnic oraz pokonywania złoczyńców i potworów stojących im na drodze.

Najważniejsza jest opowieść

Scenariusz w Zewie Cthulhu jest jak zestaw narzędzi dla Strażnika. Każdy ma jakąś fabułę – czyli bazową opowieść – która prowadzi Badaczy z punktu A do punktu Z (od początku do zakończenia). To twoja „mapa”, pokazująca, w jaki sposób rozplanowano całą przygodę. Przedstawiasz tę opowieść swoim graczom, a następnie… Coś się wydarzy.

Opowieść ze scenariusza nie jest waszą opowieścią. Kiedy przedstawiasz graczom tę bazową historię, będą oni jakoś na nią reagować i prawdopodobnie podejmować inne decyzje niż te zawarte na „mapie”. I świetnie! Na tym polegają gry fabularne i właśnie za to je kochamy.

Razem ze swoimi graczami tworzycie własną wersję opowieści ze scenariusza – i może być ona zupełnie inna niż ta zaplanowana przez autora. Jako Strażnik idź za ciosem, pozwól graczom podchodzić do fabuły tak, jak im się podoba i reaguj na stworzone przez nich sytuacje. W związku z tym będziesz musiał czasami improwizować. Jeżeli czujesz się niepewnie z wymyślaniem szczegółów „w biegu”, postaraj się przemyśleć je zawczasu – weź pod uwagę charakter swoich graczy i to, co mogą zrobić podejmując konkretne wyzwania. Poświęć chwilę, aby spisać pomysły, co powiesz albo zaoferujesz (fabularnie), jeśli „zboczą z trasy” oryginalnego scenariusza

Być może w trakcie sesji coś pomieszasz, pomylisz się w kwestii fabuły czy postaci, zapomnisz dać graczom ważną wskazówkę albo ogólnie schrzanisz. To też nic złego. Możesz zrobić dwie rzeczy:

  • Zacznij następną sesję od powiedzenia graczom, że ostatnio popełniłeś błąd. Dlatego teraz wprowadzasz małe usprawnienie i przekazujesz im wszystkie informacje, o których poprzednio zapomniałeś.

Hej, pamiętacie tę bibliotekę, do której poszliście? I nic tam nie znaleźliście? W zasadzie to jednak coś tam było – i powiedz, co.

  • Przerób scenariusz i po prostu przenieś pominiętą wskazówkę w jakieś inne miejsce, aby znaleźli ją podczas tej sesji. Jeżeli naprawdę musieli porozmawiać ze starym Porterem, ale zdecydowali się pójść gdzieś indziej, niech Porter odwiedzi ich albo wpadnie na nich teraz.

Bohaterowie Niezależni (albo złoczyńcy czy potwory) w Zewie Cthulhu nie stoją cały czas w jednym miejscu. Nie siedzą stale w ciemnych pokojach, oczekując na przybycie Badaczy . Przynajmniej zazwyczaj. Postaraj się tchnąć w nich życie, uczynić z nich prawdziwych ludzi, którzy mają swoje własne cele i nie czekają na graczy. To oznacza, że fabuła idzie do przodu bez względu na to, co robią Badacze, co może być zarówno dobrą, jak i złą wiadomością dla graczy. Wszystko zależy od motywacji oraz planów Bohaterów Niezależnych!

Zapamiętaj to wszystko na przyszłość, kiedy już będziesz mieć trochę doświadczenia w prowadzeniu Zewu Cthulhu. Uspokajając początkujących Strażników: wszystkie startowe scenariusze zawierają mnóstwo porad oraz wskazówek – właśnie po to, żeby twój pierwszy raz w roli Strażnika Tajemnic przebiegł tak gładko, jak to tylko możliwe.

Wykonywanie testów

Postaraj się, aby gracze mówili raczej, co chcą zrobić, niż jaki rzut chcą wykonać. Nazywamy to „wyznaczeniem celu”. Wyznaczając taki cel, ty – jako Strażnik – ustalasz następnie razem z graczem, na jaką umiejętność powinien rzucać. Dzięki temu gracze skupią się na opowieści i tym, co chcą osiągnąć, a nie na mechanice gry.

Kiedy kości zostaną rzucone, a gracz poniósł porażkę, może zdecydować się na forsowanie rzutu i spróbować ponownie. Wtedy to ty będziesz decydował o konsekwencjach. To oznacza, że – nawet jeśli forsowany test się powiedzie – mogą pojawić się komplikacje. Okej, udało ci się osiągnąć cel, ale przez to przebudziłeś potwora… Postaraj się traktować złe rzuty jako okazję na większą dramaturgię! Podobnie, każdy świetny rzut powinien mieć jakieś dodatkowe korzyści. Hej, wyrzuciłaś krytyczny sukces! Nie tylko osiągnęłaś swój cel, ale jeszcze nauczyłaś się czegoś nowego – podnieś tę umiejętność o 5%. Dobra robota!

Podsumowując

Baw się dobrze. Jako Strażnik jesteś spoiwem całej rozgrywki. Wszystko, co mówisz i przedstawiasz, jest ważne dla graczy. To ty będziesz wyjaśniać zasady oraz fabułę opowieści. Nie zapomnij przy tym wszystkim, aby samemu cieszyć się grą! Ty także jesteś graczem! Tak, wiem, że na początku będziesz się stresować i martwić, ale – uwierz mi – w mgnieniu oka poznasz wszystkie zasady, a gracze będą zachwyceni twoimi opisami strasznych domostw oraz dziwacznych postaci, jakie pojawią się w waszych przygodach.

Więc jakie są trzy najważniejsze zasady, które powinieneś zapamiętać jako początkujący Strażnik?

Bądź konsekwentny.

Bądź pewny siebie.

I, co najważniejsze, upewnij się, że ty i twoi gracze świetnie się bawicie.

Mike Mason

Zacznij przygodę!

Opowieści Baśniomistrza: Tajemnice Dziwnolasu

BMG014
Opowieści Baśniomistrza to drużynowa gra paragrafowa, dzięki której wyruszycie na niesamowitą przygodę!  Grać mogą wszyscy — dzieciaki, dorośli i nastolatki, a rolę Baśniomistrza lub Baśniomistrzyni może przyjąć każdy, kto potrafi czytać głośno i wyraźnie. Łatwe do opanowania zasady sprawiają, że rozgrywkę możecie rozpocząć niemal od razu. W tej grze nie...
99,90 zł 69

Zew Cthulhu: Zestaw Startowy + PDF

ZEW120
Zestaw Startowy zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć przygodę z Zew Cthulhu RPG – fabularną grą pełną zagadek i horroru! Jeden z graczy wciela się w Strażnika Tajemnic, narratora prowadzącego grę, który przedstawia pozostałym uczestnikom zabawy historię i fabułę przygody oraz odgrywa spotykane przez nich postacie. Pozostali gracze wcielają...
119,90 zł 252
Produkt został dodany do listy życzeń

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z polityką prywatności. Dowiedz się więcej