Fantastyka naukowa nie jest gatunkiem łatwym, lecz pomimo tego ma wielu zwolenników i wielbicieli, gdyż na całym świecie odbywają się liczne kongresy futurologiczne czy naukowe poświęcone naturze kosmosu oraz szeroko pojętej wizji patrzenia w przyszłość. Ogromna ilość dzieł ze świata popkultury udowadnia, jak bardzo popularne jest nasze cywilizacyjne marzenie o międzygwiezdnych podróżach, których celem jest eksploracja obcych planet, a nawet kontakt z nieznanymi formami życia. Czy wiesz, że wszystkie z owych dzieł możesz potraktować jako potencjalne inspiracje do sesji Coriolisa?
Nie ukrywajmy - kosmiczny horyzont kusił i kusić będzie - wystarczy sięgnąć po najbliższe przykłady.
Jednym z nich jest trylogia Mass Effect od studia Bioware. Niniejsza gra wideo zatrzęsła niejednym pokoleniem graczy na całym świecie! Śmiem stwierdzić, że zmieniła dużo w postrzeganiu kosmicznych przygód, choć gdyby przyjrzeć się jej dokładnie mamy do czynienia ze zwyczajną dramatyczną historią walki o przyszłość utraconej Ziemi. Mass Effect jest także opowieścią o ludziach i obcych walczących pod wspólnym sztandarem, a łączy ich jeden cel - walka z zagrożeniem spoza ich układu. Brzmi dosyć klasycznie, nieprawdaż? Jednak na całą tę opowieść składają się dziesiątki wątków, światów i agend tak mocno intrygujących, że grzechem jest z nich nie skorzystać podczas tworzenia własnych sesji RPG. Wojna, polityka, korporacyjne tajemnice, starożytne kultury, konflikty społeczne czy relacje między załogantami na pokładzie statku to przepis na solidne science-fiction (oczywiście z większym naciskiem na fiction ;)). Użyj elementów, które są Ci bliskie bądź zaabsorbuj wszystko na rzecz swojej historii, aby następnie poprowadzić ją w innym kierunku.
Kolejnym przykładem może być Dead Space, który czerpie pełnym garściami z konwencji survival horroru - co oczywiście nie jest wielkim odkryciem, lecz na pewno jest wartym przypomnienia przykładem. Pokład ogromnego statku dryfującego w martwej próżni kosmosu zostaje przejęty przez nieznane istoty, które rozpoczynają żer na załogantach. Wszystkie przyczyny tej tragicznej sytuacji pozostają nieznane, a czego mogą dowiedzieć się gracze, jeśli tylko znajdą się tym statku?
Zadajmy sobie pytania:
- Co gdyby na podobny okręt trafiły postaci waszych protagonistów?
- Może został nawiedzony przez duchy i dżiny z próżni?
- Może starożytny artefakt wpłynął na działanie sztucznej inteligencji gwiezdnego okrętu?
- Czy bohaterowie zawierzyliby życie Ikonom przeszukując puste pokłady stalowego molocha?
- Czy słuchaliby enigmatycznych anomalii głosów z pustki rozchodzących się w tym miejscu?
- I właściwie dlaczego Ikona Pokładowego Chłopca odwróciła się od byłej załogi?
- Może dopuścili się oni czegoś niewyobrażalnie złego?